Real fake copy

MyPhone, Converse Ball Stars og Celine Dior...

Det er lett å gå i fellen å kun tenke i store tall når man gjør business i Kina. Selv om det i utgangspunktet er et marked for alt kreves det andre fremgangsmåter, og ideen om vestlig markedsføring må legges på hylla. Det kinesiske markedet er stort og krevende, men det mest utfordrende er faren for kopiering. Mange store merkevarekjeder har kjent svien av den dyre prisen de måtte betale for å produsere billige varer i Kina.

Dette er et  veldig spennende tema for meg som nå skal inn i softwareindustrien! 

 


Kopi av en engelsk by utenfor Shanghai.

 

Copycats

  • IKEA gjorde som de pleide, og sendte IKEA- kataloger til de mange kinesiske hjem. Den kinesiske reaksjonen var å ta med katalogen til nærmeste håndverker på gatehjørnet, og spørre "kan du lage denne hyllen for meg?"
     
  • Min lokale venninne sitter og leser i den kinesiske utgaven av Vouge. Hun leter etter drømmekjolen... slik at hun kan ta den med til den lokale skredderen og få laget lik. Skreddermarkedene har store kataloger med bilde av de dyreste dresser og kjoler, som kan skreddersys i tro kopi til 500 kroner. 
     
  • I Nanjing Road trekker en selger frem en brosjyre fra ermet mens han kikker seg nervøst rundt. "Do you want watch, bag? Louis Vitton? Dolce Gabbana?" I en bortgjemt butikk viser han frem billige veskekopier. Når kunden rynker på nesen reagerer selgeren: "Oh, you want good copy?" og åpner døra til bakrommet hvor han oppbevarer de såkalte A-kopiene. Kvaliteten er upåklagelig og kopieringen identisk (for et utrent øye).

  • Det er "ladies night" med gratis champagne på den lokale klubben. Champagnen spruter og jentene hyler etter fulle glass. Etter å ha tømt en flaske knuser bartenderen flasken bak baren. Det er for å unngå at flaskene blir gjenbrukt. Mange barer og restauranter selger dyre vinflasker der innholdet er blitt erstattet med billigvin, fordi kundene som oftest er for fulle eller så lite vin-vante at de ikke kjenner forskjellen.
     

KOPI? Geely hevder å ha «gjenoppfunnet klassikeren», men nå konsulterer Rolls-Royce-sjefene advokater som gransker både lovverk bilen som står på Shanghai Motor Show. Foto: Reuters

Geely Gee mente å ha "gjenoppfunnet klassikeren". Rolls Royce var ikke helt enig... Her på en utstiling i Shanghai (Foto: VG.no)



En Rollex eller ti?



Men kopiering er vel ikke lov, tenker du kanskje? Selvfølgelig er det ikke lov, men i Kina eksisterer lov og praksis i to helt forskjellige verdener. Mens fabrikkene på dagtid produserer varer for for eksempel H&M, ruller symaskinene videre om natten for å forsyne det kinesiske billigmarkedet. H&M som har investert store penger i design og produktutvikling blir den store taperen. Ikke alle selskaper overlever en slik Kina-kopiering, og vil i verste fall gå konkurs.

 Det er ikke bare klær, biler og elektronikk som blir utsatt for kopiering. Litt utenfor Shanghai har de også kopiert og bygget en engelsk by som de har døpt Thems Town. Lenger sør i Kina utenfor Hizhou ligger også en kopi av en østerriksk alpelandsby.

I et samfunn der papirkontrakter er verdiløse er det vanskelig å rettsforfølge kinesiske copycats. Å gå lovens vei er kanskje heller ikke nok, dersom motparten har bedre guanxi med noen som kjenner, noen som kjenner dommeren. Kanskje de har ansatt en fake advokat (skuespiller) til å roe ned motparten, mens de selv stikker av. Min italienske studiekamerat ble i våres sendt som et "vestlig ansikt" til en arkitektkonferanse på bondelandet i Kina som "britisk arkitekt" for å holde foredrag. Selv med sin tydelige italiensek aksent og utseende, samt mangel på kunnskap om arkitektur, var det ingen som reagerte!

Vil anbefale dere å se filmen Shanghai Calling, som handler om en amerikaners klumsete forsøk på å gjøre business i Shanghai!

 

32 kommentarer

Li Sun

13.11.2012 kl.15:37

Kinesisk ordtak: 仁者见仁,智者见智.

Jeg tar sterk avstand til din reportasje med mange skjeve synspunkter rundt en bygg kompleks med Engelsk stil. Mener du at det finnes det "fake orignal", eller "ekte kopi" ?

I motsetning til dine negative beskrivelser om byen Shanghai, så skal du få vite følgende: kinesisk oversettelse for "viking" er nå forandret til 维京人 , fra 海盗.

Du kjenner lite til mange harde arbeid som ble gjort for å kjempe mot pirat kopiering av internasjonal merkevare. Blant annet, et helt område ved Xiang Yang Road ble revet pga. dette. Marinsteam i kinesisk produksjons industri har for lengst forlat "Made in China". Det er "Created in China" som gjelder. Du er nødt til å oppdatere deg hvis du skal videre skrive om Kina/Shanghai videre i ditt gjesteoppholdet i Shanghai.

Mvh,

Li Sun

______

Asker

Ida Lien

13.11.2012 kl.17:29

Li Sun: Helt i orden at du tar avstand til min "reportasje", men å si at Thems Town kun er "inspirert" av engelsk byggestil blir for enkelt.

Jeg kjenner til tiltak som er gjort for å bekjempe piratkopiering, men Kina-kopiering er fremdeles et alvorlig problem. Arbeidet du nevner gjør ikke de"uskyldige" eksemplene jeg har nevnt fra min hverdag mindre sanne.

Hvis du gidder å leser litt mer på bloggen min, kan du kanskje se at jeg elsker Shanghai, men det er ikke grunn nok til å stikke det negative under en stol. Som du selv sier, ville det blitt å gi et skjevt inntrykk...

Li Sun

13.11.2012 kl.20:46

Fint å lese ditt svar om bakgrunn for din artikkel.

Da vil jeg si at det jeg egentlig savner er balanse i et artikkel / denne respektive artikkel.

Når jeg har tid, skal jeg lese mer på din Blogg .

Hvis du har anledning, vil jeg anbefale du følger litt med "立波一周秀".

Lykke til videre.

Mvh,

Li Sun

Silje

13.11.2012 kl.21:21

Takk for nok et flott innlegg! Inspirerer meg nok en gang, og morsomt (og litt urovekkende) å få øynene opp med slike spesifikke eksempler. Utrolig, det er virkelig to forskjellige verdener.

L

14.11.2012 kl.05:57

23 år og så utrolig langt utpå jordet hva gjeøder forståelse av kinesisk kultur og forståelse. Thems town som du beskriver heter for det første Thames town og er ment som en engelsk bydel i byen Songijang new city. Lykke til i kina med den holdningen der. Tipper du sitter med skjegget i postkassa hjem på flyet før jul.

Sanne

14.11.2012 kl.07:53

Jeg har opplevd mye av det samme som du skriver etter å ha gjort business flere år i Kina. Satt en gang i et møte med et stort kinesisk selskap og spurte hvordan vi kunne unngå kopiering av våre produkter- hvor den kinesiskemotparten smilte tilbake og sa "da er det nok best å ikke ta det inn i landet"... ;-)

LwG

14.11.2012 kl.18:38

Kinesisk ordtak: 仁者见仁,智者见智.

Liker denne.

Ren Hua

14.11.2012 kl.18:51

Jeg forstår ikke hvorfor Kina valgte kapitalismen og smakløs etteraping av vesten istedenfor å ta vare på sin egen kultur og fremheve og kopiere sin egen fantastiske arkitektur. Det virker på meg som Kina kommer til å forbli i et evig mindreverdighetskompleksunivers. Massekopiering av vestlige produkter og massespredning av disse produktene over hele Kina ødelegger kinesisk kultur og viser en mangel på kunnskap om egen historie.

Ingar Holst

14.11.2012 kl.20:25

"Thems Town"? Det staves vel Thames Town? Og hvor ligger "Hizhou"?

Bloggen din bærer et visst preg av at du for første gang har beveget deg utenfor Nordvesteuropa, og det bør du fortsette med, størstedelen av verden er jo der, men er disse adolescente oppdagelsene egentlig bloggverdige..?

Ingar Holst

14.11.2012 kl.20:38

Svar til Ren Hua:

Det er blitt nevnt ordtak her i kommentarfeltet. Jeg synes følgende klassiske ordtak forklarer tankegangen bak hvorfor Kina bedriver kopiering i så stor grad:

双尾马不宜挂一墙

无尾猪不宜挂墙

独尾犬宜挂滑墙

(tillagt filosofen 應子)

Hao Mak

15.11.2012 kl.09:23

Spørsmålet mitt er : Hvem som eier copyrights i verden? Er det de merkene som har betalt copyrighten og sikret seg den, eller er det designerne/oppfinnerne?

Syns du Samsung er en copycat da? De kopierte alt fra Sony, Panasonic osv tidligere. Men viste du at disse japanske firma kopierte masse av teknologien fra tyske firma etter 2. verdenskrig?

Kina er i samme situasjon nå. De trenger å lære. Det gir selvsagt ikke nok grunn til kopiere, Men kineserne trenger litt mer tid for å komme fra en copycat til en designer / oppfinner. ;)

Terje Øygard

16.11.2012 kl.10:39

Problemene rundt "immaterielle rettigheter" er komplekse, og krever en balansegang. Som innehaver av mange slike, er jeg godt tjent med at ingen misbruker dem. På den andre siden har jeg ingen mulighet til å ivareta dem i for eksempel Kina, og spørsmålet er om verden hadde blitt bedre dersom jeg kunne det. Jeg grenser faktisk til å hevde at en viss grad av "ulovlig" kopiering kan være både sunt og verdiskapende. For trekker man prinsippene om registrerte varemerker, copyright og patenter langt nok, får man monopol. Og dersom kinesere ønsker å kopiere en engelsk by, bør vel britene bare være stolte over det?

Andreas

16.11.2012 kl.19:49

Kopiering som dette er jeg en stor forkjemper for. Dette er åpen kildekode i praksis ellers i verden. Nå bør det snart være på tide at folk tar innover seg dette. Bare fordi at H&M kom opp med hjulet først, betyr ikke at de er de eneste som skal få lov til å trille i hele verden.

Patenter skaper heller ikke innovasjon. Patenter skaper derimot latskap fordi man da bare lever videre på de samme patentene uten å skape mer. De største oppfinnelsene i verden kom ikke som følge av rikdom. De kom som følge av nytteverdien. Dermed er det ingenting galt i dette.

Vesten bør våkne opp! Banksystemet vårt og patentsystemet ødelegger hele samfunnet. Vi får minfre og mindre bare fordi alle sammen er "husslaver" og løper etter en pengesekk som blir utvannet år for år, All verdi er fiktiv, og "bare på papiret". Kineserne har helt rett! Et papir i seg selv har ingen verdi!

Nå må vi se å få bygget noe her i landet også. Når vi ikke klarer det selv, så er jeg takknemlig om kineserne kan klare å sparke oss vestlige litt i ræven!

PS: Åpen kildekode er veien å gå fremover. Hva kineserne gjør i dag er ingenting imot hva som blir mulig med fremtidens 3d-printere og nanoroboter!

profffft

17.11.2012 kl.01:06

fint

vidar vollund

17.11.2012 kl.13:57

Kina kopierer alt mulig,den viktigste kopien er kommunismen som er et vestlig begrep.Dersom de skulle bevare sin genuine kultur,burde de først kvitte seg med denne statsform.

whatwouldnemido

17.11.2012 kl.14:12

Oi, du har virkelig en annen hverdag enn meg! Har lest noen av innleggene dine, og synes du skriver bra! :-) Jeg skal dog la være å synse noe særlig, jeg vet nemlig svært lite om Kina. Uansett har du en innfallsvinkel som interesserer meg. Jeg har alltid vært nysgjerrig på kommunikasjon, relasjoner, samfunn og kultur. Bloggen din ble dessuten enda morsommere/mer interessant da jeg leste kommentarene ;-)

Skriv mer :-)

PS! Muligens litt på siden av temaet for bloggen din dette her, men... jeg har aldri helt skjønt meg på kineserne og religion, har du noen tanker om det?

david

17.11.2012 kl.16:13

Herlighet så mange sinte arrogante mennesker som kommenterer tilbake!

Synes dette var et flott blogginlegg!

Takk for gud at det er noen unge studenter som reiser ut og gjør seg verdifulle erfaringer.

Hvilke erfaringer hun gjør - kan diskuteres uten å komme med usaklige tilbakemeldinger.

I tilegg synes jeg hun skriver veldig bra, og bør absolutt forsette med dette!

Ida Lien

19.11.2012 kl.06:18

Silje: Veldig hyggelig å høre Silje, og at du fremdeles følger med på bloggen:) Det er en helt annen verden, ja, både på godt og på vondt!:)

Ida Lien

19.11.2012 kl.06:25

L: Hvilke holdninger er det du egentlig snakker om "L"? Dette innlegget beskriver et fenomen fra min hverdag.... Skrivefeilen skal jeg ta på min kappe, men jeg gleder meg til å sitte på flyet hjem til jul! Ikke med skjegget i postkassen, men med ny jobb, nye muligheter og en heldigvis mer positiv innstilling til mennesker rundt meg enn deg!:)

Ida Lien

19.11.2012 kl.06:27

Sanne: Hahah! Det var i det minste et godt og ærlig svar fra dine kinesiske kontakter!=D Hadde vært spennende å høre hvilken bransje du er i, Sanna!

Ida Lien

19.11.2012 kl.06:29

Ren Hua: Det er første gang jeg faktisk er enig med deg, Ren Hua;)

Ida Lien

19.11.2012 kl.06:44

Ingar Holst: Beklager skrivefeilen, men du tåler vel såpass? Ja, ifølge lesertallene mine fra forrige uke, er dette ekstremt bloggverdig. Blogg skal ikke være en mastergradavhandling, Ingar, så hvis du vil ha mer kjøtt på beina, bør du lete videre. Dette er ment som et innblikk i min hverdag i Kina til de som "aldri har beveget seg utenfor Nordvesteuropa".

Mathilde

21.11.2012 kl.03:14

Gud så mye kritikk dere bloggere må tåle. Ser opp til deg at du takler alle de urettferdige kommentarene. Kunne bare ønske kritikken kunne være mer konstruktiv. Jeg syntes du skriver flott! Ikke bare deler du dine spennende subjektive meninger, du bygger det opp med faktaopplysninger. Jeg elsker Shanghai, men kall en spade for en spade, skulle gjerne hatt muligheten til å finne mer kinesiske produkter enn å ende opp med å gi bort kopier av vestlige og japanske produkter i julegave ;)

Chaineser

22.11.2012 kl.06:45

Jeg synes det er veldig fint at Kina ikke tillater at man patenterer i hytt og vest på en slik måte at markedet blir lidende, for hvis jeg tar til takke med en billigere kopi og er glad for den, da er det ofte fordi jeg har lyst på orginalet men ikke har råd. De som lagde originalet tapte ikke kunder fordi jeg hadde ikke råd, der er selve kjernen. Jeg kjøper gjerne originaler for de er ofte bedre på mange områder, men en god kopi ar jeg kjøpt iblandt og vært fornøyd med. Jeg tror at er man norsk så er man ikke i posisjon til å avgjøre om kopiering er sskadelig eller ikke for vi har råd til 90 prosent å holde oss til originalprodukter. Ang at man kopierer ting soom biler, byer, hus, kunst, butikker, klær osv, det er bare tegn på att de fattigere er kultturelle også og vill ta del av mangfold som gjerne koster 10-1000 ganger mer, men setter pris på det ved å lage kopier. En kommentar der det står om overgang til å merke created in China synes jeg er riktig og fornuftig i sin approach til vesten. Jeg ønsker Norge forøvrig som skandalerer fredsprisen igjen i år i det minste kunne beklage att de ikke får gjort noe med hva det utvalget gjør... Det skulle åpnne for mye godt i tiden som kommer, Nå lager China fantastiske originalprodukter også, som har en plass i vårt marked spesielt innnenfor klær og elektronikk:-) og tilbyr mye fint for fattige :-)

Nora

22.11.2012 kl.23:18

http://www.pondus.no/default.aspx?section=artikkel&id=20918&pagenr=2#content

Ida Lien

26.11.2012 kl.07:19

david: Takk David, det var veldig hyggelig! Det virker som om så fort jeg beveger meg ut på touchy temaer fra min hverdag, tennes alle plugger og det forventes en mastergradavhandling for ikke å gå havne under tilnavnet naiv og dum. Synd at mange glemmer denne verdien av blogg-sjangeren som "lettbeint lesestoff" synes nå jeg. Men det er vel en del av det å være blogger... mye hyggeligere å ha sånne som deg som lesere:) Håper du fortsetter å følge med! Og igjen, takk!

Ida

Ida Lien

26.11.2012 kl.07:57

whatwouldnemido: Takk, det var veldig hyggelig å høre! Det er mange meninger om Kina, det er bare ikke rom for alt på min blogg, dessverre;)

Religion er absolutt et interessant tema når det er snakk om Kina. Jeg vet ikke så mye om det og jeg prøver å ikke drukne mine fremtidige visummuligheter til landet, så jeg holder meninger om slike temaer på et moderat nivå.

Under kulturrevolusjonen på 60-tallet var religion forbudt, og troende ble forfulgt. Det er ikke før de siste 30 årene at religion har begynt å blomstre igjen. Nå er det myndighetene som definerer hva som er lovlig religioner og hva som er overtro.
Over halvparten av kinesere sier at de ikke er religiøse, men mange følger ulike tradisjoner og ritualer tilknyttet til taoisme og buddhisme. Mange snakker også om Kunfucius i denne sammenhengen (selv om det er ideologi), men det er i hovedsak mer en livsstil som stikker så dypt i kulturen at nok mange kinesere selv ikke setter navn på det. Sånn er det vel litt med tradisjonelle religion og andre religioner, litt sånn "lett blanding"...

Ida Lien

26.11.2012 kl.08:00

Mathilde: Det skulle jeg og ønske, men det er for mye å forlange av mennesker rundt seg har jeg skjønt;) Takk snille du! :)

Ida Lien

26.11.2012 kl.08:03

Nora: Hahahahaha, elsker det!

ada unal

01.12.2012 kl.12:19

Hei, et lite spørsmål. Har du oversikt over hvor mye av det som blir produsert i Kina som er fake?

Ida Lien

05.01.2013 kl.11:44

Ada Unal: Nei?

finnvinn

12.10.2014 kl.04:35

Kjempeflott innlegg. Det later til at dine kinesiske motdebattanter er veldig hårsåre. De forventer visst at en skal ha absolutt kunnskap om alt før en kan uttale seg. Hvilke meningsutvekslinger ville vi da fått?

Kan vi ane trusler mot din innstilling? Er diktaturet rotfestet også på grasrota i det landet? her skal du ikke komme å hevde dette og hint. Da må du regne med å få problemer og kanskje bli sendt ut før jul. Oversettelsen av substantivet "viking" er nå forandret. Til hva må en jo kunne lese språket for å forstå dessverre. Inplisitt noe mer negativt. Mange sånne ordtak som ikke blir oversatt. Det hører ikke hjemme i som svar i en norskspråklig blogg. Egentlig lite nytenkning å leve etter gamle ordtak forresten.

Stakkars disse folkene som har så liten tro på sin egen kultur at de kopierer alt mulig vestlig. Ingen er ukjent med at også japanerene også gjorde gjorde dette, men det gjør ikke saken bedre. Tvert imot. Er kinesisk moral slik: Naboen stjeler så det er ok jeg også stjeler? Engelskmenn er sikkert stolte av at det finnes en kopi av en av deres bydeler i Kina. Du sa ikke annet.

Er du bare 23 og leverer en så reflektert blogg, - veldig bra. At det finnes andre syn på deler av innholdet skulle bare mangle. Det er sånn i et åpent samfunn hvor en er fri til å mene, hevde og skrive hva en enn måtte ønske. Affekten kineserene her svarer med tyder på at de ikke er vant med den friheten. At tilogmed en liten skrivefeil utløser harme sier sitt. Det er dessuten rikelig av dem, -skrivefeil, i svarene.

Stå på og vær med å håpe på en bedre framtid for kineserene. At det ikke er forbudt å skrive "tom stol" eller "Ferrari" feks. At hele internet er åpent for dem uten snev av sensur. De er jo voksne intelligente folk. Og at de unngår nye tusener massakrert igjen som 4.juni 1989 på Tiananmen. Hele verden husker det og det blir ikke glemt. En tildragelse som ikke hører hjemme i en opplyst verden. Hvordan kan den jevne innbygger forsvare dette regimet?

At enhver blogger eller skribent kan skrive sin oppriktige mening UTEN å frykte å miste sitt visum. Bare da er det et styre å respektere.

Det er stor beundring for Kina i vesten. En kulturrikdom uten sidestykke. En økonomisk vekst uten sidestykke i denne planetens historie. Hvorfor kan ikke åpenhet og frihet også få en tilsvarende utvikling? I så fall ville resten av verden bli stående med åpen munn og måpe. Respekt og beundring er noe en må tjene opp. Det er nytteløst å kreve det. Dette må vel være nedfelt i kinesiske ordtak?

Skriv en ny kommentar

Ida Lien

Ida Lien

25, Tønsberg

Jobber i Shanghai og Vietnam. Tidligere student på Fudan University og Tongji University. Finn meg på Twitter @IdaSLien, Instagram #shanghaida eller på LinkedIn. Kontakt: ida.sandvik.lien@gmail.com

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits